Za nižšiu spotrebu piva nemôže daň, ale meniace sa preferencie kupujúcich

04.04.2012 Bratislava

Bratislava 4. apríla (TASR) - Spotrebné dane nemajú podľa Inštitútu finančnej politiky (IFP) Ministerstva financií (MF) SR výrazný vplyv na klesajúcu spotrebu piva na Slovensku. Skutočným dôvodom je zmena preferencií spotrebiteľov. "Trend klesajúceho dopytu po zlatistom moku je globálny a s výškou spotrebnej dane takmer nesúvisí," uviedol inštitút.

Zmena preferencií spotrebiteľov sa podľa IFP prejavuje zníženým objemom konzumácie piva v reštauračných zariadeniach, ale aj zvýšeným záujmom o pivá unikátnej kvality a chuti. Zo zmeny trendu však na Slovensku profitujú predovšetkým nadnárodní producenti a v obmedzenom rozsahu rozrastajúci sa segment takzvaných mikro pivovarov.

"Klesajúci dopyt po pive je tak problémom predovšetkým pre malé pivovary, ktorých možnosti presadiť sa v rámci distribučných sietí sú vzhľadom na oligopolizáciu slovenského trhu obmedzené," tvrdí inštitút. Malé pivovary v SR preto stále vo väčšine prípadov vystupujú v pozícii lokálnych producentov v regiónoch s relatívne nízkou kúpyschopnosťou.

Na rozdiel od pivovarov z krajín s najrozvinutejším trhom nedokážu slovenské lokálne pivovary benefitovať z dlhodobého presunu preferencií spotrebiteľov smerom k unikátnym a prémiovým pivám. Na Slovensku sa totiž tento efekt z väčšej časti prerozdelí medzi dvoch dominantných producentov piva.

Na druhej strane sa takzvaným mikro pivovarom, teda lokálnym reštauračným pivovarom, darí predávať pivo aj s relatívne vyššou maržou. Ide totiž svojim spôsobom o unikátny a exkluzívny produkt, ktorý ide v ústrety meniacim sa preferenciám spotrebiteľov.

Podľa IFP tak budú musieť malé priemyselné pivovary hľadať alternatívne spôsoby, ako osloviť spotrebiteľa. "Dôvodom na optimizmus im však môže byť kontinuálne rastúci záujem aj tradične konzervatívneho slovenského spotrebiteľa o diverziu a chuť," skonštatoval inštitút.
 

Vyberte región